Pardubice

Pardubice leží ve středu východních Čech na soutoku Labe a Chrudimky. Dominantou tohoto kraje je sopečná vyvřelina Kunětické hory (295 m n. m.), která převyšuje okolní nížinu o 75 metrů.
Pardubice jsou statutárním městem. Od roku 1964 je historické centrum Pardubic městskou památkovou rezervací.


První písemné doklady o existenci osídlení na území Pardubic pocházejí z roku 1295. Prvním významným rodem, který město vlastnil, byli pánové z Pardubic, kteří měli ve znaku bílou polovinu koně se zlatou uzdou na červeném štítu. Okolo roku 1340 se Pardubice stávají městem. Nejvýznamnějším z rodu pánů z Pardubic byl Arnošt z Pardubic, první pražský arcibiskup, který byl také rádcem a důvěrníkem krále a císaře Karla IV.


Největší rozkvět zažily Pardubice za vlády pánů z Pernštejna. Vilém z Pernštejna koupil město s okolním panstvím na konci 15století a přenesl sem své rodové sídlo. Pardubice se staly významným společenským centrem jagellonských Čech. Vilém nechal přestavět nejen panské sídlo, ale rozsáhlé stavební úpravy se týkaly i města.


Vilém nechal svou rezidenci vystavět ve stylu pozdní gotiky. Zámek dostal podobu uzavřeného čtyřkřídlého komplexu s vnitřním nádvořím. Později zámek získal také cennou výzdobu interiérů – velkoplošné renesanční nástěnné malby a zdobné kazetové stropy.


Pernštejnové také zásadně ovlivnili i vzhled samotného města. Nákladná pozdně gotická přestavba města dokončená po velkém požáru r. 1507, dala již v první třetině 16. stol. vzniknout přísloví „skví se jako Pardubice“.
R. 1560 přechází město do majetku královské komory.


Město velmi utrpělo za třicetileté války, kdy také r. 1645 bylo z velké části poškozeno požárem způsobeným dělostřeleckou palbou.


Obnova města a hospodářského života po třicetileté válce trvala velmi dlouho.
V 18. stol. dochází ke stavební úpravě městských domů.


K dalšímu rozvoji města dochází potom v 19. století. Rozvoj je spojen s výstavbou nových silnic a především s rozvojem železnice. Mezníkem je pak otevření železniční tratě Olomouc – Praha. Železnice podnítila růst průmyslu především potravinářského a strojírenského a spojila Pardubice s dalšími důležitými městy.
S koncem 19. stol. je také spojena Velká pardubická steeplechase, jejíž první ročník se konal r. 1874.


Začátek 20. stol. je spojen především s rozvojem aviatiky a Janem Kašparem, který r. 1911 uskutečnil první dálkový let z Pardubic do Prahy.
Dochází k velkým stavebním úpravám a rozrůstání města.
Rozvíjí se chemický a elektronický průmysl.


Za druhé světové války se staly Pardubice sídlem německých úřadů a silné vojenské posádky. V době druhé světové války zde působila skupina Silver A, která připravovala atentát na zastupujícího říšského protektora R Heydricha.


Po druhé světové válce dochází k dalším rozvoji průmyslu a školství.
Město se dále rozrůstá a to i za původní přirozenou hranicí řekou Labe na severní části města. Staví se především nová sídliště.


Po roce 1989 se Pardubice stávají statutárním městem a přirozeným regionálním centrem jižní části východních Čech. Pardubice nadále hrají roli důležitého komunikačního uzlu.
R. 1994 je založena Univerzita Pardubice.
Od Roku 2000 jsou Pardubice centrem nově ustaveného Pardubického kraje.

Vyhledávání

Projekt Průvodce Pardubice byl realizován za podpory města Pardubic a laskavé spolupráce Východočeského muzea v Pardubicích a správy hradu Kunětická hora.